Informatiebronnen > Vluchtelingenkinderen en -jongeren

  • Vluchtelingenkinderen en -jongeren

    • WWW
    • Boeken
      • De Haene, L., & Grietens, H. (2005). Vluchtelingenkinderen en –jongeren. In H. Grietens, J. Vanderfaeillie, W. Hellinckx, & W. Ruijssenaars (red.). Handboek orthopedagogische hulpverlening 1. Een orthopedagogisch perspectief op kinderen en jongeren met problemen (pp 367-394). Leuven/Voorburg: Acco. (Te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Vlaamse Onderwijsraad (2000). Vluchtelingen in de klas: vademecum socio-emotionele opvang van vluchtelingenkinderen. Leuven: Garant. (Te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven). (info rond Vademecum: Het vademecum biedt leerkrachten en omstaanders inspiratie en duiding om adequater te kunnen reageren. Het bevat onder meer toelichting bij de rol van de school en tips bij tien veel voorkomende situaties. Het geeft aan wat leerkrachten zelf kunnen doen en waarvoor ze best deskundige hulp inschakelen. De school kan een grote rol spelen in het herstel van vluchtelingenkinderen. Zij geeft rust, voorspelbaarheid, afleiding en vooral de mogelijkheid tot omgang met andere leeftijdgenoten en volwassenen.). Bij dit vademecum horen twee lessenreeksen: «FC De Wereld», voor het basisonderwijs, van de Stichting Pharos uit Utrecht en «Welkom in Vlaanderen», voor het secundair onderwijs, van de Vlor zelf, bieden nieuwkomers gedurende enkele weken gelegenheid om ervaringen uit te wisselen). Het vademecum «Vluchtelingen in de klas» en de bijhorende lessenreeksen «FC De Wereld» en «Welkom in Vlaanderen» zijn te verkrijgen op het permanent secretariaat van de Vlaamse Onderwijsraad, Leuvenseplein 4 te 1000 Brussel, tel. 02/219.42.99 en fax. 02/219.81.18 of via de website van de Vlor: http://www.vlor.be
    • PDF