Informatiebronnen > Kinderen/jongeren met ontwikkelingsproblemen

  • Autismespectrumstoornissen

    • WWW
    • Boeken
      • Vlaams Verbond van het Katholiek Buitengewoon Onderwijs (2003). Autisme-wijzer : begeleiding van leerlingen met autisme. Antwerpen: Garant. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Vermeulen, P. (2005). Een gesloten boek: autisme en emoties. Leuven : Acco. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Vermeulen, P. (Red.) (2005). Ik ben speciaal 2 : werkboek psycho-educatie voor mensen met autisme. Berchem: EPO. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Vermeulen, P. (2001). ...!? : over autisme en communicatie. Berchem: EPO. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • de Clercq, H. (1999). Mama, is dit een mens of een beest ? : over autisme. Antwerpen: Houtekiet. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Peeters, T., & Gillberg, C. (2003). Autisme : medisch en educatief. Antwerpen: Houtekiet. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Zeevalking, M. (2000). Autisme : hoe te verstaan, hoe te begeleiden? Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Roeyers, H. (2008). Autisme : alles op een rijtje. Leuven: Acco. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Notbohm, E. & Zysk, V. (2008). Autisme in de praktijk. Tielt: Lannoo. (te vinden in de Provinciale Bibliotheek Hasselt, de Openbare Bibliotheek Antwerpen en de Openbare Bibliotheek Gent).
      • Vermeulen, P., & Degrieck, S. (2007). Mijn kind heeft autisme. Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Tielt: Lannoo.
      • Renodeyn, S & Van Peer, C.(2012). Zie wie ik ben. Tielt: Lannoo.
      • Thys, E., & Autisme Centraal (2009). Het geheim van de ruimtelift. Berchem: Epo. (stripverhaal over autisme)
  • Ontwikkelingsachterstand

    • WWW
    • Boeken
      • De Tandem (2002). Naar de gewone kleuterschool: Als kiezen minder vanzelfsprekend wordt. Leuven: Garant. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • De Tandem (2002). Naar de gewone kleuterschool: Begeleiding bij integratie en inclusie. Leuven: Garant. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • De Tandem (2002). Naar de gewone kleuterschool: Praktische tips voor integratie en inclusie. Leuven: Garant. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven
      • Janssens, A. (1999/2004). Ontwikkeling stimuleren : werkboek voor ouders en opvoeders. Leuven: Acco. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Maes, B., Penne, A., & Petry, K. (2005). Kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. In H. Grietens, J. Vanderfaillie, & W. Hellinckx (Red.), Handboek orthopedagogische hulpverlening deel 1. Een orthopedagogisch perspectief op kinderen en jongeren met problemen (pp 127-160). Leuven/Voorburg: Acco. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Feuerstein, R., Rand, Y., & Rynders, J.E. (1993). Laat me niet zoals ik ben : een baanbrekende methode om de cognitieve en sociale ontwikkeling te stimuleren. Rotterdam : Lemniscaat. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
    • Tijdschriften
      • Naar de gewone kleuterschool, ook met een ontwikkelingsachterstand of mentale handicap. Tijdschrift voor welzijnswerk, 28 (263), 44-48. (te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
  • Motorische achterstand

    • WWW
    • Boeken
      • Malina, R.M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (1991). Growth, maturation, and physical activity. Leeds: Human Kinetics.
      • Goorhuis-Brouwer, S. (2006). Dolgedraaid: mogen peuters nog peuteren en kleuters nog kleuteren? Amsterdam: SWP. (oa te vinden in de Openbare Bibliotheek Leuven)
      • Verhoeven, L (2010). Stap voor stap. Hoe stimuleer je de motorische ontwikkeling van je kind. 2010. Tielt: Lannoo.